Бел | Рус | Eng PDA
навіна

ад 17.05.2016

Андрэй Кабякоў правеў пасяджэнне Савета Міністраў

Пасяджэнне Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь пад старшынствам Прэм'ер-міністра Андрэя Кабякова прайшло 17 траўня.

Разгледжаны вынікі сацыяльна-эканамічнага развіцця краіны за першы квартал 2016 года.

«Лічбавыя паказчыкі вядомыя. Паводле аператыўных даных Белстата, за чатыры месяцы ВУП маем 97 працэнтаў, - заявіў Андрэй Кабякоў, адкрываючы пасяджэнне. - За красавік мы прыраслі на 0,6 працэнтных пункта. У выніку, у нас назіраецца шэраг дастаткова паслядоўны: студзень – 95,7%, студзень-люты – 96%, першы квартал 96,4%, чатыры месяцы – 97%. У прынцыпе, у наяўнасці пэўная дынаміка вяртання на траекторыю эканамічнага росту».

Прэм'ер-міністр адзначыў, што Ўрад і Нацыянальны банк паслядоўна рэалізуюць меры макраэканамічнай балансавання ва знешнеэканамічных ўмовах, істотна адрозных ад тых, на базе якіх фармаваўся прагноз на 2016 год.

«Нагадаю, цана на нафту прагназавалася на ўзроўні 50 даляраў за барэль, у першым квартале яна склала 32 даляра ЗША за барэль. Меркавалася, што курс расійскага рубля будзе ў раене 63 рублеў за даляр, у першым квартале ен склаў 74,6 рублеў за даляр. Планавалася, што тэмп росту эканомікі ў Расіі, нашым асноўным эканамічным партнеры, будзе на ўзроўні 100 працэнтаў, фактычна – 98,8%. Мы меркавалі, што сярэднегадавы курс беларускага рубля да долара ЗША будзе на ўзроўні 18 689. Як вы ведаеце, у першым квартале сярэдняе значэнне беларускага рубля склала 20 755 рублеў за даляр», - нагадаў Прэм'ер-міністр.

Паводле яго слоў, меры макраэканамічнай балансавання не маглі не адбіцца на тэмпах развіцця эканомікі, перш за ўсе на яе рэальным сектары. «Па ВУП за першы квартал мы не дабралі 2,5 працэнтных пункта да квартальнай прагнозу, - заявіў Андрэй Кабякоў. - Нагадаю, прагноз на першы квартал быў 98,9 працэнта. Тым не менш, прамысловасць, хоць і ніжэй 2015 года, але вышэй, чым прагназавалі. У першым квартале маем 95,7 пры прагнозе 95 працэнтаў. За чатыры месяцы – ужо 97,5 працэнта».

Дзве траціны адставання ад прагнозу ў першым квартале сфарміравана за кошт зніжэння валавы дабаўленай кошту па секцыі будаўніцтва, канстатаваў Андрэй Кабякоў. Яшчэ трэць – гэта звязанае з гэтым запаволенне грузаперавозак і аптовага тавараабароту. З плюсам спрацавалі толькі сельская гаспадарка - 102 працэнты за першы квартал.

«Няўстойлівасць на нафтавым і калійным рынках прывяло да значных цэнавых страт на нашых экспартных рынках і падзення вартасных аб'емаў экспарту на 16,7 працэнта, - працягнуў Кіраўнік Урада. - Калі адкінуць калій і нафтанку, то пры агульным прасядання коштаў фізічныя аб'емы экспарту выраслі на 4 працэнта».

Бюджэт пры гэтым недаатрымаў даходы. У першым квартале даходы ад мытных пошлін на нафтапрадукты склалі толькі 140 млн. долараў ЗША, або 12,7% ад гадавога плана.

У той жа час, пры ўсей складанасці сітуацыі, забяспечана фінансавая і валютная стабільнасць. Захоўваецца гнуткі валютны курс.

У першым квартале ваганні курсу дасягалі 22 тысяч за даляр пры запланаваным сярэднегадавым значэнні – 18,7 тысячы рублеў за даляр. «Гэта, у сваю чаргу, не магло не паўплываць на фінансавы стан прадпрыемстваў, многія з якіх маюць крэдыты ў валюце. Тым не менш, па курсе расійскага рубля мы выйшлі на ўзровень сярэднегадавога прагнознага значэння, а прагноз у нас 297 беларускіх рублеў за расейскі рубель, што падтрымлівае канкурэнтаздольнасць айчынных тавараў на нашым асноўным гандлевым рынку», - падкрэсліў Андрэй Кабякоў.

«Рынкавыя ваганні валютнага курсу не выклікалі ажыятажнага попыту на валюту і не абвастрылі сітуацыю на валютным рынку, - заявіў Прэм'ер-міністр. – За чатыры месяцы чысты продаж валюты насельніцтвам склала 347 млн. даляраў ЗША, у тым ліку ў красавіку – 199 млн. даляраў ЗША».

Патрэбнасці суб'ектаў гаспадарання ў валюце задаволены ў поўным аб'еме, а пачынаючы з лютага, яны таксама сталі чыстымі прадаўцамі валюты. У красавіку на чыстай аснове юрыдычнымі асобамі прададзена 116 млн. даляраў ЗША.

«Захавалі баланс знешняга гандлю. За студзень-сакавік 2016 года сальда гандлю таварамі і паслугамі знаходзіцца ў рамках прагнозу: мінус 0,1 працэнта ВУП пры прагнозе не горш, чым мінус 0,9 працэнта, - звярнуў увагу Андрэй Кабякоў. - Своечасова і без шкоды для міжнародных рэзерваў разлічыліся па валютных пазыках».

Андрэй Кабякоў дадаў, што хоць інфляцыя і не варта сінхронна за дэвальвацыяй, што з'яўляецца станоўчай тэндэнцыяй, але яе ўзровень выклікае занепакоенасць. «За чатыры месяцы маем прырост інфляцыі, плюс 6,4 працэнта, - канстатаваў ен.- Не ў апошнюю чаргу пытанне «ажыўлення» інфляцыі звязаны з тым, што шэраг дзяржаўных прадпрыемстваў, якім, дарэчы, аказваецца дзяржпадтрымка, за кошт росту коштаў спрабуюць паправіць сваю эканоміку, не зніжаючы выдаткі, а на фоне некаторай актывізацыі попыту актыўна сталі павялічваць сваю заработную плату, што катэгарычна не правільна».

Калі рост заработнай платы адбываецца на аснове рэальных, рынкавых вынікаў працы – пытанняў няма, падкрэсліў ен. «Але калі асобныя прадпрыемствы раптам вырашылі падняць заработную плату, седзячы пры гэтым на ігле дзяржпадтрымкі, у той час як устаноўлены жорсткія нарматывы па зарплаце ў бюджэтнай сферы, а пенсіі і дапамогі растуць вельмі ўмерана – гэта недапушчальна. Адпаведныя даручэнні па спыненні падобнай практыкі мной дадзены», - заявіў ен.

З улікам змянення ўмоў Мінэканомікі, Мінфін і Нацбанк удакладнілі прагноз. Удакладненыя разлікі зробленыя пры сярэдняй цане нафты на 2016 год 35 даляраў за барэль і сярэднегадовым курсе расійскага рубля – 75 рублеў за даляр: варыянт сцэнарыя 35/75. «Пры такім сцэнарыі гадавы разрыў фінансавання бюджэту ацэньваецца ў аб'еме 27 трлн. рублеў. Гэта лепш, чым пры сцэнары 30/90, які мы пазначалі ў самым пачатку года, калі разрыў складаў 38 трлн. рублеў», - заявіў Андрэй Кабякоў. Паводле яго слоў, прынятыя ў мэтах выканання Ўказа № 78 меры па кансалідацыі бюджэту – па скарачэнні выдаткаў на 15,4 трлн. рублеў і прыцягненню ў бюджэт дадатковых даходаў у памеры 5 трлн. рублеў - дазваляюць скараціць гэты разрыў ва ўмовах сцэнара 35/75 да ўзроўню ў 6,6 трлн. рублеў.

«Сітуацыя сення крыху лепш, чым разліковая, - канстатаваў Андрэй Кабякоў. - Хто-то, можа, мяркуе, што за кошт гэтага прынятых мер будзе дастаткова для балансавання бюджэту. На фоне паляпшэння катыровак нафты ў асобных міністраў, старшыняў аблвыканкамаў з'явіліся ідэі аднавіць выдаткі, зарэзерваваныя пры кансалідацыі бюджэту. Усім адказваю адразу – пакуль прынятых мер відавочна недастаткова».

Кіраўнік Урада падкрэсліў, што ў першую чаргу на парадку дня павінны стаяць пытанні зніжэння выдаткаў, павышэння эфектыўнасці функцыянавання прадпрыемстваў і галін. «Праблемы застаюцца, самі сабой яны не вырашацца, - сказаў ен. - Мы павінны працягваць пошук дадатковай кансалідацыі бюджэту. Мінфіну сумесна з МПЗ і Мінэканомікі даручаю прапрацаваць гэтае пытанне з зацікаўленымі і ўнесці яго ва Ўрад для абмеркавання на Савеце па выпрацоўцы аператыўных мер эканамічнага развіцця з удзелам вышэйшых службовых асоб».

Андрэй Кабякоў нагадаў, што аптымізаваныя пад бягучыя магчымасці аб'емы дырэктыўнага крэдытавання - з 44 трлн. рублеў да 28 трлн. рублеў. «Мы сур'езна перагледзелі капітальныя выдаткі бюджэту, зрабілі больш жорсткімі патрабаванні банкаў да ацэнкі інвестыцыйных праектаў. Усе гэта не магло не адбіцца на лічбах, - канстатаваў ен. - Як следства, чакана аселі аб'емы будаўніча-мантажных работ - 77,1 працэнта за 4 месяцы, і інвестыцыі ў асноўны капітал - 76 працэнтаў», - праінфармаваў ен.

Дасягненне мэтавых задач па росту эканомікі за рахунак раскручвання ўнутранага попыту пры цяперашніх эканамічных умовах багата значнымі макраэканамічнымі рызыкамі, упэўнены Кіраўнік Урада. Паводле яго слоў, кампенсаваць выпадаючыя аб'емы ў будаўніцтве можна і трэба, перш за ўсе, забяспечваючы своечасовы ўвод аб'ектаў, дзе маецца дастатковую фінансаванне, а таксама праз актыўнае прыцягненне знешніх рэсурсаў у праекты рэальнага сектара эканомікі.

Гэта – асваенне расійскага крэдыту на будаўніцтва АЭС, крэдыту Сусветнага банка на рэканструкцыю аўтамабільнай дарогі «Мінск – Гродна», кітайскіх крэдытных ліній на рэалізацыю праектаў па завяршэнні рэканструкцыі аўтамабільнай дарогі «Мінск – Гомель», стварэнні індустрыяльнага парка «Вялікі камень», завода «Белджы», будаўніцтва завода па вытворчасці сульфатнай бяленай цэлюлозы на Светлагорскім ЦКК, пераўзбраенню Добрушскай папяровай фабрыкі, мадэрнізацыі энергасістэмы, стварэнні нацыянальнай сістэмы спадарожнікавай сувязі і вяшчання і інш.

«Непакоіць сітуацыя, калі на кожным куце будаўнікі трубяць аб недастатковай загрузцы, адсутнасці працы, але пры гэтым на ключавых аб'ектах, забяспечаных фінансаваннем, не хапае будаўнікоў, - заявіў Андрэй Кабякоў. - Мною даваліся даручэнні Міністру архітэктуры і будаўніцтва узяць кожную будоўлю, дзе забяспечана знешняе фінансаванне, на ручны кантроль. Прашу дэталева далажыць, як выконваецца гэта даручэнне, дзе не асвойваюцца сродкі, па якіх прычынах, як вырашаюцца пытанні з забеспячэннем аб'ектаў будаўнікамі».

Агульнае зніжэнне аб'емаў прамысловай вытворчасці па ўсіх галінах за 4 месяцы склала 2,5 працэнта. «Есць прыкметныя тэндэнцыі да аднаўлення аб'емаў вытворчасці, - адзначыў прэм'ер-міністр. - Штомесяц прырастаем на 1,2 – 1,8 працэнтных пункта. Гэта звязана не толькі з эфектам нізкай базы, але і з тым, што гэты сектар рэальна ажыўляецца».

Больш, чым у мінулым годзе ў Беларусі вырабілі ўборачных машын (на 6,8 працэнта), шпалер (на 14,4 працэнта), ліставога шкла (на 11,1 працэнта), тканін (на 6,2 працэнта), панчошна-шкарпэткавых вырабаў (на 18,4 працэнта), малака і малочнай прадукцыі (на 9,8%), тэлевізараў (у 3,2 раза), на трэць павялічыліся аб'емы вытворчасці пліт ДСП, дасягнуты ўзровень мінулага года па трактарах (100,4 працэнта).

«Ключавое патрабаванне да вытворчасці – дзве траціны ўсіх аб'емаў павінна сыходзіць на экспарт, - нагадаў Андрэй Кабякоў. - Гэта значыць, што па асноўных тавараў-прадстаўнікоў неабходна прадаць на экспарт не менш як 28 тысяч трактароў, амаль 7 тысяч грузавых аўтамабіляў, амаль 2 млн. тон гатовага пракату і чорных металаў, 1,5 млн. тон цэменту, 125 тыс. тон сыроў і гэтак далей». Мінэканомікі дэталева прапрацавала кожную таварную пазіцыю.

Урадам створаны маніторынгавыя групы па асваенню новых рынкаў: Мексіка, Коста-Рыка, Панама, Чылі, Марока, Танзанія, Замбія і інш. «Даручаю МIС арганізаваць іх эфектыўную работу», - паставіў задачу Андрэй Кабякоў.

Па яго словах, выклікае заклапочанасць падзенне экспарту ў Кітай, у першую чаргу за кошт калійных угнаенняў. «Але нават без іх экспарт у гэтую стану ўпаў на 22 працэнты, - канстатаваў ен. - Неабходна перабудаваць працу на В'етнамскім рынку, экспарт у гэтую краіну скараціўся амаль у 4 разы, выкарыстоўваць новыя магчымасці ад стварэння зоны свабоднага гандлю і хутка ўкараняць Пагадненне аб прамысловай зборцы з прыцэлам на ўвесь рэгіен Паўднева-усходняй Азіі».

За многімі краінамі замацаваны службовыя асобы, якія адказваюць за экспарт. «Пакуль праца па прасоўванні нашых тавараў не носіць комплексны характар. Заданні не выконваюцца па большасці краін.

Больш дзейснымі павінны быць і выязныя мерапрыемствы», - заявіў Прэм'ер-міністр.

Ен нагадаў, што галоўнымі прыярытэтамі выступаюць рост экспарту, зніжэнне выдаткаў, стварэнне новых працоўных месцаў і своечасовае засваенне інвестыцый, забяспечаных фінансаваннем».

Андрэй Кабякоў папрасіў выступоўцаў на пасяджэнні асобна спыніцца на гэтых прыярытэтных задачах і далажыць, як яны будуць забяспечаны ў першым паўгоддзі і па выніках года. «Нельга дапусціць зніжэння тэмпаў росту ў сельскай гаспадарцы. У другім квартале варта сканцэнтравацца на вытворчасці малака: есць усе магчымасці нарасціць аб'емы да 103,6 працэнта; кармоў - павінны нарыхтаваць не менш за 7,4 млн. тон сенажу, што дасць прырост на 7,2 працэнта. Плюс эфектыўнасць жывелагадоўлі. Эксперты мяркуюць, што есць рэзервы і па птушцы», - сказаў ен.

Кіраўнік Урада таксама спыніўся на пытаннях стварэння новых працоўных месцаў. «Белстат дакладвае аб выкананні квартальнага паказчыка. План – 7320, факт - 8832. Калі гэта так, то можна смялей рухацца ў пытаннях больш эфектыўнага размеркавання працоўных рэсурсаў, з прадпрыемстваў, дзе есць залішняя колькасць – на зноў ствараемыя рабочыя месцы. Але гэта мы абмяркуем асобна», - заявіў Прэм'ер-міністр.

«Часу yа разварушванне няма. Па выніках першага паўгоддзя кожны будзе трымаць адказ за даручаны ўчастак работы, - падсумаваў Андрэй Кабякоў. - Прынята рашэнне, што ў бліжэйшы месяц на пасяджэннях Прэзідыума па ключавых пытаннях развіцця заслухаем абсалютна ўсіх міністраў і губернатараў. Графік падпісаны, прашу ўсіх сур'езна рыхтавацца».

Як адзначыў у сваім дакладзе Міністр эканомікі Уладзімір Зіноўскі, з улікам існуючых эканамічных умоў у краіне прыняты шэраг стымулюючых мер для рэальнага сектара эканомікі. Дазволена перанесці курсавыя розніцы 2016 года на будучыя перыяды. Дадзена права не налічваць амартызацыю. Ключавым энэргаемістым прадпрыемствам захаваны тарыфы на энергарэсурсы на ўзроўні 2015-га года. Для шэрагу прадпрыемстваў іх узровень дадаткова паніжаны. Валютная палітыка падтрымлівае экспарт. Гэта дае свае вынікі. «Пасля невысокіх аб'емаў экспарту ў першыя два месяцы, у сакавіку экспарт тавараў і паслуг вырас на 14 працэнтаў. Аднаўляецца знешні попыт на нашы інвестыцыйныя тавары. Іх экспарт за першы квартал вырас на 2,2 адсотка ў параўнанні з першым кварталам 2015 года», - канстатаваў міністр.

Па яго словах, ўзважаная макраэканамічная палітыка дазволіла пачаць паслядоўнае зніжэнне стаўкі рэфінансавання. «Гэта рашэнне Праўлення Нацыянальнага банка своечасова і абгрунтавана», - лічыць ен.

Уладзімір Зіноўскі нагадаў, што ў практычную плоскасць перайшлі пытанні рэалізацыі праграмна-мэтавага метаду. Зацверджаны 19 з 20 дзяржпраграм у ўвязцы з праектам пяцігодкі. Па іх устаноўлены ключавыя паказчыкі эфектыўнасці.

Па даручэнні Ўрада Мінэканомікі сфарміраваны пералік з 120 асноўных інвестыцыйных праектаў, што рэалізуюцца ў 2016 годзе. Іх агульны аб'ем фінансавання 55,8 трлн. рублеў. За кожным аб'ектам замацаваны адказныя службовыя асобы. Кантроль за выкананнем будаўніча-мантажных работ на гэтых аб'ектах павінен штотыдзень ажыццяўляцца рабочай групай Мінбудархітэктуры.

Таксама падрыхтаваны пералік інвестыцыйных праектаў, якія забяспечваюць прыцягненне прамых замежных інвестыцый з аб'емам 754 млн. даляраў ЗША. Адказныя – кіраўнікі міністэрстваў, аблвыканкамаў і Мінгарвыканкама.

«Кожнай арганізацыі неабходна забяспечыць поўную і своечасовую выбарку крэдытаў у рамках пастановы «Аб крэдытаванні дзяржаўных праграм і мерапрыемстваў у 2016 годзе – адзначыў Міністр. - Па кожнаму інвестпраекту міністэрствам і выканкамам прапануем вызначыць службовая асоба, пэрсанальна адказная за яго своечасовае завяршэнне».

Паводле яго слоў, важная задача – прыцягнуць у эканамічны абарот наяўныя сродкі насельніцтва. «З аднаго боку, прыняты шэраг адміністрацыйных рашэнняў па абмежаванні прывабнасці спажывецкага імпарту, Дэкрэт №7 па безотзывным дэпазітах, Указ №40 аб пасылках. З іншага боку – патрэбныя эфектыўныя інструменты «звязвання» грошай людзей», - сказаў ен. Для гэтага многія краіны, якія сутыкнуліся з падобнымі праблемамі, ўключалі, такія інструменты, як рэзкае патанненне кошту і спрашчэнне доступу да зямельных участкаў каля буйных гарадоў; канцэнтрацыя абмежаваных рэсурсаў дзяржпадтрымкі на сеткавай інфраструктуры; стымуляванне індывідуальнага жыллевага будаўніцтва.

«Гэтыя напрамкі здольныя даць рост на гарызонце паўтары гадоў з моманту пачатку іх рэалізацыі. Мы прадугледжваем іх у праекце Праграмы пяцігодкі», - працягнуў ен.

Па інфармацыі Уладзіміра Зіноўскага, прамысловасць у першым квартале спрацавала на ўзроўні штоквартальнага прагнозу – 95,7 працэнта. Разам з тым, валавая дабаўленая вартасць ніжэй за 100 працэнтаў. Па выніках паўгоддзя неабходна выходзіць на тэмпы росту ў 100,2 працэнта, нарошчваючы гэты паказчык па выніках года яшчэ вышэй. Перадумовы для гэтага есць, упэўнены Міністр. У студзені-красавіку аднаўленне прамысловасці паскорылася: плюс 1,8 працэнтных пункта да студзеня-сакавіка, або 97,5 працэнта да адпаведнага перыяду мінулага года.

Уладзімір Зіноўскі падкрэсліў, што ключавая ўмова вытворчай палітыкі бягучага года – пастаўка ўсіх дадаткова вырабленых аб'емаў на экспарт. Асноўная экспартная нагрузка кладзецца на сложнотэхнічную прадукцыю. Менавіта таму прынята рашэнне сканцэнтраваць экспартную падтрымку на гэтай прадукцыі.


Фотаздымкі