навіна

ад 07.03.2017

Удзел у пасяджэнні міжурадавага савета Еўразійскага эканамічнага саюза

7 сакавіка Прэм'ер-міністр Беларусі Андрэй Кабякоў прыняў удзел у пасяджэнні міжурадавага савета Еўразійскага эканамічнага саюза, якое прайшло ў Бішкеку.

Перад пачаткам пасяджэння з кіраўнікамі дэлегацый, якія ўдзельнічаюць у чарговым пасяджэнні Еўразійскага міжурадавага савета, сустрэўся Прэзідэнт Кыргызскай Рэспублікі Алмазбек Атамбаеў.

У ходзе сустрэчы Алмазбек Атамбаеў цёпла павітаў кіраўнікоў дэлегацый на кыргызскай зямлі і пажадаў ім паспяховага правядзення пасяджэння Еўразійскаго міжурадавага савета і плённай працы.

Кіраўнік дзяржавы выказаў надзею на тое, што сённяшняе пасяджэнне паслужыць дзейснай пляцоўкай для канструктыўнага і змястоўнага абмену думкамі па вырашэнню актуальных і надзённых пытанняў далейшага ўзаемадзеяння ў рамках Еўразійскага эканамічнага саюза.

Само пасяджэнне прайшло ў вузкім і пашыраным фарматах.

Падчас свайго выступлення Андрэй Кабякоў пажадаў поспехаў Кыргызскай Рэспубліцы на пасадзе краіны-старшыні ў органах ЕАЭС у бягучым годзе. Паводле слоў Андрэя Кабякова, у Беларусі з вялікай увагай вывучылі зварот Прэзідэнта Кыргызскай Рэспублікі з нагоды старшынства Кыргызстана ў органах ЕАЭС. «Падтрымліваем выкладзеныя дакументам падыходы па актывізацыі працы на ўнутраным контуры ЕАЭС і гатовыя да сумеснага ўзаемадзеяння па іх рэалізацыі. Даючы агульную ацэнку спраў у Еўразійскім эканамічным саюзе, адзначу, што за першае два гады яго функцыянавання зроблена быццам бы і не мала. Але, хоць мы і збіраемся не рэдка, і навіны пра саюз пастаянна з’яўляюцца на перадавіцах газет, па сапраўднаму прарыўных знакавых поспехаў па развіцці еўразійскай інтэграцыі пакуль, на жаль, няма», - канстатаваў Прэм'ер-міністр.

Паводле слоў Андрэя Кабякова, гэта першае ў гэтым годзе пасяджэнне на такім высокім узроўні, пасля снежаньскай сустрэчы кіраўнікоў дзяржаў у Санкт-Пецярбургу, у якой Беларусь не прыняла ўдзел. «Рашэнне аб няўдзеле ў гэтай сустрэчы не было спантанным. На гэта ёсць важкія прычыны, якія існуюць у нас у двухбаковых адносінах з Расійскай Федэрацыяй. Мы вымушаны канстатаваць, што сёння не выконваецца двухбаковая нарматыўна-прававая база, якая была створана не ў адрыве, а ў цеснай узаемасувязі з шматбаковымі дамоўленасцямі Еўразійскага эканамічнага саюза. Прычым праблемы ў двухбаковых адносінах фундаментальна ўплываюць на наш удзел у шматбаковых інтэграцыйных працэсах. Мы не падзяляем гэтыя два трэка, таму што праблемы ў двухбаковых адносінах ўплываюць скажона на Еўразійскую інтэграцыю. Мы сапраўды выказваем крайнюю заклапочанасць у сувязі з захоўваннем неўрэгуляванасці праблем у нафта-газавай сферы, невыкананнем двухбаковых і шматбаковых дамоўленасцей па ўмовах паставак энерганосьбітаў, і бяздзейнасцю на гэтым фоне Еўразійскай эканамічнай камісіі», - адзначыў Прэм'ер-міністр.

Пры гэтым Кіраўнік Урада падкрэсліў, што Рэспубліка Беларусь пры падпісанні Дамовы аб Еўразійскім эканамічным саюзе ў маі 2014 года звяртала ўвагу ў сваёй заяве, што будзе добрасумленна выконваць свае абавязацельствы ў рамках дагавора пры ўмове, што на шматбаковай аснове будуць дасягнуты канкрэтныя дамоўленасці аб зняцці бар'ераў, абмежаванняў і выключэнняў ў гандлі асобнымі відамі тавараў і аказанні асобных відаў паслуг, у першую чаргу, у дачыненні да энерганосьбітаў, прадукцыі зборачных вытворчасцей, і іншыя адчувальныя пазіцыі. «На жаль, мінулы час толькі пацвердзіў актуальнасць дадзенай заявы. Мы паставілі задачу рэалізаваць фундаментальныя свабоды: рух тавараў, паслуг, капіталу і працоўнай сілы, якія з'яўляюцца базісам нашага эканамічнага саюза. Вымушаныя канстатаваць, што ствараюцца ўсе новыя перашкоды і бар'еры. Добра, няхай будзе пакуль розніца ў цэнах на газ. Мы дамовіліся пры падпісанні дагавора аб Еўразійскім эканамічным саюзе, што яна будзе паступова ліквідаваная да 2025 года. Але чамусьці розніца рэзка расце. Ні на адзін, ні на пяць і нават ні на дзесяць працэнтаў, а розніца ў цэнах паміж Беларуссю і Расійскай Федэрацыяй вырасла з 38% у пачатку 2014 года да 110% ў 2016 годзе. Чаму пасля стварэння ЕАЭС замест паступовага скарачэння, розніца стала амаль у 3 разы вышэй? Якая свабода руху тавараў, паслуг, капіталу і працоўнай сілы тут можа быць? Нашы партнёры выдатна дасведчаныя, што 96% электраэнэргіі ў Рэспубліцы Беларусь выпрацоўваецца з расійскага прыроднага газу. Як у такой сітуацыі можна канкураваць на агульным рынку? Беларусь гатовая рухацца наперад, але мы супраць таго, што б рабіць выгляд, што рухаемся наперад», - адзначыў ён.

Андрэй Кабякоў нагадаў, што пры падпісанні дагавора аб Еўразійскім эканамічным саюзе бакі дамовіліся аб асобных выключэннях. «Але пры гэтым дамовіліся, што мы іх ліквідуем ў самыя кароткія тэрміны. Замест гэтага разнастайныя ўнутраныя перашкоды толькі нарастаюць як снежны ком. Такая карціна назіралася і ў 2016 годзе, не гледзячы на неаднаразовыя абмеркавання пытання на розных узроўнях. Страцілі за кошт перашкод. Замест адных, якія спыняюць дзеянні, тут жа вырастаюць іншыя. Эскалацыя абмежаванняў, нацыянальныя праграмы імпартазамяшчэння, у якіх тавары, вырабленыя ў іншых краінах ЕАЭС, чамусьці аказваюцца чужароднымі. Пры гэтым рашэнне №73 Вышэйшага Еўразійскага эканамічнага савета практычна цалкам дэзавуіравана. Пастаянна падымаючы праблему абмежаванняў і выключэнняў паміж краінамі ЕАЭС, мы натыкаемся на глухую сцяну, прасоўванне ў гэтай сферы ідзе не ў перад, а назад. Разам з тым, хацеў бы выказаць надзею, што падрыхтаваны ЕЭК даклад па бар'ерах, выключэнні і абмежаванні не ператворыцца ў канчатковы і адзіны вынік праведзенай працы, а стане практычным дапаможнікам да дзеяння», - адзначыў Прэм'ер-міністр.

Кіраўнік Урада таксама звярнуў увагу, што не рэалізаваная беларуская ініцыятыва ў выпрацоўкі механізму функцыянавання Еўразійскага эканамічнага саюза ва ўмовах прымянення адной з дзяржаў-членаў аднабаковых мер абароны рынку ў дачыненні да іншых дзяржаў. «Ва ўмовах дзеяння ў адказ санкцыйных мер з боку Расіі ў плыні больш чым двух з паловай гадоў мы так і не змаглі дамовіцца па транзіце тавараў у трэція краіны. А гэта прамыя страты бюджэту. Мы залежым ад экспарту і свабоды транзіту тавараў для нас і для іншых партнёраў па саюзе, вельмі адчувальнае пытанне. Пакуль мы губляем каштоўны час на барацьбу з выключэннямі і абмежаваннямі адзін у аднаго, мы выпускаем магчымасці ў напрамку ўзгодненай прамысловай палітыкі. У нас далей, чым спехам падрыхтаваных без уліку меркаванняў адзін аднаго праграм імпартазамяшчэння, справа пакуль не ідзе. Сёння нам прапанавана да разгляду рашэнне па прамсборцы, вытворчасці камплектуючых для патрэб сельскай гаспадаркі, развіцці экспарту абсталявання. Прапануем накіраваць максімум намаганняў на іх практычную рэалізацыю», - рэзюмаваў Андрэй Кабякоў.

Ён таксама адзначыў, што станоўчым момантам дзейнасці ЕАЭС з'яўляецца пашырэнне знешнеэканамічных сувязяў. «Прычым з кожным міжнародным партнёрам працуем індывідуальна з улікам як саюзных абавязацельстваў, так і нацыянальных інтарэсаў. Для Беларусі, гэта ў першую чаргу, нарошчванне беларускага экспарту і забеспячэнне належнай абароны айчынных вытворцаў. Хоць і са спазненнем, але ў канцы мінулага года запушчаны адзіны рынак лекавых сродкаў і медыцынскіх вырабаў. А гэта роўны доступ да рынкаў фармацэўтычных прэпаратаў, у тым ліку пры закупках для дзяржаўных патрэб», - падкрэсліў Андрэй Кабякоў.

Прэм'ер-міністр таксама звярнуў увагу, што нельга дапусціць развароту інтэграцыі назад. «Нельга дапусціць, каб вузканацыянальныя карпаратыўныя і меркантыльныя інтарэсы сталі трэндам ў развіцці саюза», - адзначыў ён.

Парадак дня пасяджэння ўключаў 14 пытанняў. Кіраўнікі ўрадаў абмеркавалі стан ўзаемнага гандлю ў 2015-2016 гадах, сферы эканомікі, якія валодаюць інтэграцыйным патэнцыялам у Еўразійскім эканамічным саюзе, і меры, накіраваныя на яго выкарыстанне, а таксама магчымасці ліквідацыі перашкод у развіцці ўнутранага рынку Еўразійскага эканамічнага саюза.

Бакі ўзгаднілі сумесныя прагнозы развіцця аграпрамысловага комплексу, попыту і прапановы дзяржаў - членаў ЕАЭС па асноўных відах сельскагаспадарчай прадукцыі і харчавання на бягучы год. Таксама на разгляд было вынесена пытанне аб арганізацыі ў краінах ЕАЭС вытворчасці аналагаў камплектуючых для машын і абсталявання для сельскай гаспадаркі, якія выпускаюцца ў трэціх краінах. Акрамя таго, кіраўнікі ўрадаў абмеркавалі меры па развіцці экспарту на рынкі трэціх краін сельгастэхнікі і абсталявання, што вырабляюцца ў дзяржавах ЕАЭС.

Наступнае пасяджэнне міжурадавага савета Еўразійскага эканамічнага саюза плануецца правесці ў Казані.


Фотаздымкі